Verenigde Staten.......            California, 2002

Los Angeles en San Diego waren op deze trip onze hoofddoelen. Het thema van deze trip was ..... Pretparken..! De bedoeling was om met Joyce een week lang pretparken te bezoeken. We hadden buurman Paul zover weten te krijgen dat hij meeging en we zouden apart van elkaar vliegen en elkaar opwachten op de luchthaven...
We gingen op de bonnefooi.. niets geboekt, maar alleen het idee om een paar pretparken af te gaan. Na aankomt en een lange wacht op Paul gingen we net buiten de luchthaven een auto huren. Dit werd een Jeep Wrangler (op verzoek van Joyce). We besloten rechtstreeks naar het strand te rijden, het Dockweller State Beach bij de wijk El Segundo. We troffen daar een zieke zeehond aan die door verzorgers in de gaten werd gehouden. Lokale tijd was het al avond aan het worden en dat betekende dat het Nederlandse tijd al midden in de nacht was. Joyce hield het niet meer vol en viel in de auto in slaap. Nadat we volledig de weg kwijt raakten in die enorme, uitgestrekte stad besloten we uiteindelijk om Motel 6 als verblijfplaats te kiezen. We verkeken ons falikant op de uitgestrektheid van L.A. .... je rijd vanuit het centrum naar het zuiden en na een uur ben je in nog steeds in L.A. , bovendien hadden we die eerste dag nog geen notie hoe de straatnummering en het blokkensysteem werkte. Als je dat eenmaal doorhebt, blijkt het een geweldig handig systeem te zijn.
Motel 6 ligt in het stadsdeel Anaheim, en daar bevinden zich veel pretparken. In Anaheim Stadium had net die week Paul McCartney zijn 'Back to the USA' concert gegeven..... net gemist helaas. We lieten de auto thuis en gingen met de bus, een prima vervoersmiddel voor dit soort doeleinden. Knotts Berry Farm was het eerste park.... Het tweede was DisneyLand. Het gevoel dat we hier in het origineel van alle Disneyparken stonden was groots... We zijn er twee dagen geweest. We bezochten ook Long Beach, de pier en aan de overkant het zicht op de Queen Mary...
Een bijzonder uitstapje was onze wandeling op "Venice beach", het befaamde stuk strand en zijn beroemde boulevard, waar zich de meest exentrieke figuren ophielden. Muzikanten op straat en geweldige winkeltjes en restaurants.
Daarna met de auto door naar San Diego via de Pacific Coast Highway, waar we onderweg Huntington Beach bezochten.

Voor "Jack in the Box" bij onze Jeep

De mega-toren in Knotts Berry Farm, van 80 meter hoogte naar beneden

Venice Beach, California...

..Aan het strand van Tijuana, Mexico

We gingen met de Amtrack van San Diego terug naar L.A.

Joyce kon de eekhoorntjes uit haar hand laten eten

De eekhoorn durfde niet dichterbij te komen

..In SeaWorld, dolfijnen eten geven

Shamu in actie..gelukkig zaten we niet vooraan

Een blik op San Diego vanuit de Zoo-kabelbaan

Met Knabbel en Babbel op de foto

Even uitrusten in Disney.......

San Diego, de Mexicaans aandoende stad, waar we in het Pacific Inn verbleven. Ook hier geweldige mooie dagen, met een twee-daags bezoek aan Sea-World, waar we via Metro en bus naar toe gingen. Wel gingen we met de auto nog "even" ontbijten in Mexico. We zeiden 's morgens..: "Zullen we even naar Mexico gaan om te ontbijten?" Om negen uur in de ochtend zaten we op het strand van Tijuana in Mexico te ontbijten. We zagen dolfijnen in de branding omhoog springen...
Diezelfde dag waren we om ייn uur 's middags in Sea World.... wat een beleving. Heerlijk weer en totaal niet druk.
De een na laatste dag in San Diego bezochten we lopend de San Diego Zoo. Ons Motel lag aan de Pacific Highway en we liepen te voet door het Balboa Park. Joyce heeft daar nog enkele van de tientallen eekhoorns die om ons heen huppelden uit de hand nootjes gegeven. De San Diego Zoo is alleen al prachtig vanwege de geweldige natuur en mooie omgeving.

Back to the USA

We besloten de dag van de terugreis met de trein van San Diego naar L.A. te reizen. Ook hier weer een foutje gemaakt.......
De enorme trein (Amtrak) reed als een boemeltje en we bleken ons simpelweg in de tijd vergist te hebben die ons nog resteerde. Ons vliegtuig naar Nederland vertrok om halfvier en we dachten dat we vlak bij het vliegveld uit zouden stappen.... weer een foute inschatting... We eindigden in L.A. dowtown en dat was nog een half uur met een taxi verwijderd van de luchthaven. Ondanks onze aanmoedigingen aan de taxichauffeur, kwam ik te laat bij de incheck aan....... Gate gesloten.
Noodgedwongen moesten we een extra nacht in L.A. doorbrengen en dit zouden we doen in het luxueuse "La Hacienda".... geen probleem, Hasta la Viesta.!!
De volgende dag zouden we alnog op ons gemakje naar de luchthaven gaan. Paul bleef nog een paar dagen en is Hollywood en Malibu gaan bekijken.